עמית קדם, עו"ד

משרד עורכי דין

Facebook Whatsapp Waze Phone-alt
  • ראשי
  • אודות
    • הצלחות המשרד
    • ממליצים
  • תחום הפלילי
    • תעבורה
      • תקנות התעבורה
      • פקודת התעבורה
      • מאמרים תעבורה
    • תכנון ובנייה
      • ליווי בהליכים בפליליים במסגרת חוק תכנון ובנייה
      • מאמרים בנושא דיני תכנון ובנייה
  • תחום אזרחי מסחרי
    • ייפוי כוח מתמשך
      • שאלות ותשובות בנושא ייפוי כוח מתמשך
      • מה ההבדל בין אפוטרופוס ליפוי כוח מתמשך?
  • צור קשר
תפריט
  • ראשי
  • אודות
    • הצלחות המשרד
    • ממליצים
  • תחום הפלילי
    • תעבורה
      • תקנות התעבורה
      • פקודת התעבורה
      • מאמרים תעבורה
    • תכנון ובנייה
      • ליווי בהליכים בפליליים במסגרת חוק תכנון ובנייה
      • מאמרים בנושא דיני תכנון ובנייה
  • תחום אזרחי מסחרי
    • ייפוי כוח מתמשך
      • שאלות ותשובות בנושא ייפוי כוח מתמשך
      • מה ההבדל בין אפוטרופוס ליפוי כוח מתמשך?
  • צור קשר
ראשי » מד מהירות הלייזר

מד מהירות הלייזר

אקדח הלייזר (מד מהירות הלייזר 20-20  MARKSMA L.T.I.) , בשירות מבצעי באגף התנועה של משטרת ישראל בשנת החל משנות התשעים. מטרתו היא לבדוק מהירות נסיעתם של כלי הרכב השונים.

איך אקדח הלייזר עובד?

ממל"ז – מד מהירות לייזר או אקדח לייזר – היא מכמונת המהירות המבוססת קרן לייזר.


מדובר במכשיר דמוי אקדח המכיל דיודה המקרינה קרן לייזר לטווח של כמה מאות מטרים, והפועלת בדומה לאמצעים צבאיים ואזרחיים המשמשים למדידת מרחק, כשהוא מבוסס על אפקט דופלר למדידת מהירות האובייקטים אליהם האקדח מכוון. לאקדח מוצמדת עינית אופטית העוזרת למפעיל לכוון את אלומת הלייזר אל עבר חזית העצם הנמדד.

לרוב בישראל המדידה תתבצע אך ורק מהחזית, כשהרכב או האופנוע מתקרב אל השוטר שמסתתר בניידת שלו או מאחורי עצם אחר.

אקדח הלייזר מודד את מהירות הרכב ע"י שליחת קרן לייזר (פולס) אינפרא אדום לעבר הרכב הנמדד.

מהירות הרכב נמדדת ע"י חישוב זמן שלוקח לקרן הלייזר להגיע למטרה לעומת הזמן שלוקח לאותה הקרן לחזור מהמטרה למכשיר.

שיגור פולסים של קרני לייזר לעבר רכב המטרה ומדידת זמן שליחתם לרכב וחזרתם ממנו מאפשרים לקבוע את המרחק מהמכשיר אל הרכב על פי הנוסחה:

מרחק = זמן X מהירות.

המכשיר מופעל ידנית ע"י שוטר – מפעיל מוסמך.

על מפעיל מד הלייזר מוטלת החובה לבצע ארבע בדיקות בטרם השימוש ע"מ לוודא כי המכשיר תקין:

  1. בדיקה עצמית.
  2. בדיקת תצוגה.
  3. בדיקת תיאום.
  4. בדיקת כיול.

בית המשפט העליון פסק לראשונה בעניין אמינות מכשיר הממל"ז ב -10.11.03, בע"פ 4682/01 גבריאל לוי,משה עטיה נ' מדינת ישראל.

נפסק אמנם כי המכשיר אמין , אך על השוטר המפעיל את מכשיר הממל"ז לפעול בהתאם לכללי המדידה המופיעים בהוראות היצרן.

כאשר שוטר מודד נהג המבצע עבירת מהירות באמצעות מכשיר הממל"ז, ואותו נהג אינו בודד בכביש, נדרש השוטר לשמור על קשר עין בינו ובין הרכב וזאת עד לרגע בו הרכב נעצר. נראה כי ביהמ"ש נמנע מלהיכנס לסוגיה העקרונית הנוגעת לשיטת המדידה והבעיות הכרוכות בה.

ע"פ ההלכה הנהוגה היום, נקבע כי מדידת ממל"ז המופעל ידני, תהיה תקפה אך ורק לגבי רכבים שנמצאים עד מרחק של 300 מ' – לכל היותר.

הפסיקה קבעה כללים מנחים בדבר נטל ההוכחה המוטל על התביעה, כאשר היא מבקשת להסתמך על תוצאות הממל"ז לצורך הוכחת המהירות המופרזת בה נהג הנאשם בשלושה תחומים:

א. על התביעה להוכיח כי המכשיר פעל בצורה תקינה בעת הפעלתו.

ב. על התביעה להוכיח כי המכשיר הופעל על ידי שוטר מיומן.

ג. על התביעה להוכיח כי המכשיר הופעל כיאות על ידי המפעיל ובתנאי שטח המבטיחים כי המכשיר מדווח את המהירות הנכונה וללא שיבושים.

חשוב מאוד!!!

למרות שנקבע בפסק הדין שלעיל כי מכשיר הממל"ז אמין, נפסק  כי יש לנכות 3% מהמהירות  מהתוצאה שהתקבלה בשל סטייה בדיוק של המכשיר. הלכה זו נקבעה כבר בע"פ 1279/91 בבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו בענין ארז שלמון.

עורך דין לתעבורה, יכול במקרים מסוימים למצוא פגמים בשיטת ביצוע המדידה ע"י השוטר המוסמך המפעיל את הממל"ז, למשל

  1. המפעיל אינו מיומן.
  2. לא בוצעה בדיקת תקינות לפני המשמרת ובסיומה.
  3. המרחק בין המכשיר לרכב הנמדד היה מעל 300 מ'.
  4. המדידה בוצעה בתנאי ראות לקויים (גשם/ שלג וכו'). בבדיקה בלילה – על הרכב הנמדד להיות בקטע מואר של 300 מ' לפחות ממקום האכיפה.

משרדנו מתמחה בטיפול בתיקי מהירות צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ: 03-9393060, 0506676664.

לתיאום פגישה
תחומי התמחות
  • המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
  • מד מהירות הלייזר
  • מצלמות מהירות בשירות מבצעי במשטרת ישראל
  • נהג בלתי מורשה – הנוהג ללא רישיון נהיגה כלל
  • נהג חדש ונתפסת על ביצוע עבירות תנועה? הנה מה שכדאי שתדע
  • נהיגה בזמן שלילת רישיון
  • נהיגה במהירות מופרזת
  • נהיגה בקלות ראש לעומת נהיגה בחוסר זהירות
  • נהיגה בשכרות
  • פסילה מנהלית – איסור שימוש ברכב
  • שיטת הניקוד החדשה
  • שימוש בטלפון בזמן נהיגה – כל האמת
  • תאונות דרכים
  • תאונת פגע וברח – "הפקרה לאחר פגיעה"
  • טלפון קו 03-9393060
  • טלפון נייד 050-6676664
  • מייל amit@kedemadv.co.il
  • סניפים: תל אביב - רח' מנחם בגין 154 בית קרדן
    קרית אונו רח' לוי אשכול 68 (מגדל משרדים B אונו).

כל הזכויות שמורות לעמית קדם- משרד עורכי דין.

הצהרת נגישות

Facebook Whatsapp Waze

Web Programmer-Gali Dub

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס