Getting your Trinity Audio player ready...
|
תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה עוסק בכל הנוגע לייעול ושיפור הליכי הרישוי, במסגרת התיקון לחוק נקבעו לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים במטרה לקצר, לייעל וכי חשוב לפשט הליכי רישוי בניה.
כחלק מהליכי ההתיעלות של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בני באופן מקוון.
למרות הליכי ההתייעלות, מדובר בהליך בירוקרטי שלוקח פרק זמן לא מבוטל הנע בין כמה חודשים ועד כשנה וחצי.
שלבי תהליך רישוי הבנייה מורכב מ5- אבני דרך מרכזיות:
שלב א' – התקשרות עם עורך בקשה
עורך בקשה יכול להיות אדריכל / מהנדס / הנדסאי (בניין או אדריכלות), אשר יתכנן את הבנייה וילווה את תהליך הרישוי.
מה החשיבות בהתקשרות עם עורך בקשה? רק עורך בקשה מוסמך להגיש בקשות לועדה המקומית לתכנון ולבנייה.
שלב ב' -קבלת מידע להיתר
מידע להיתר כולל הוראות והנחיות לכל תהליך הרישוי, ללא מידע להיתר לא ניתן לבקש היתר.
ממי מבקשים? מהועדה המקומית לתכנון ובניה שתנפיק תיק מידע.
מי מגיש את הבקשה? עורך הבקשה, באמצעות המערכת המקוונת לרישוי בנייה "רישוי זמין".
מתי מגישים? לאחר קבלת ההחלטה מה ברצוניינו לבנות.
פרק זמן לקבלת תיק המידע? שלושים ימי עסקים לאחר קליטה הבקשה במערכת המקוונת, טרם קליטת הבקשה תתבצע בדיקה בועדה שהבקשה כוללת מסמכים רלוונטים לאופי הבקשה כאשר הבדיקה עורכת חמישה ימי עסקים, כאשר המידע תקף לפרק זמן של שנתיים.
שלב ג' – תכנון ע"י עורך הבקשה
לאחר קבלת המידע להיתר, השלב הבא הוא התכנון האדריכלי של הבניין לצורך הכנת הבקשה להיתר, שתכלול אישורים מגורמים שונים בהתאם לדרישות במידע שהתקבל.
שלב ד' קבלת היתר בנייה
לאחר שעורך הבקשה סיים עבודתו בין היתר תכנון המבנה ויש בידיו את כל המסמכים שנדרשו במידע להיתר, הבקשה מוגשת לועדה המקומית לתכנון ובניה דרך המערכת המקוונת לרישוי הבנייה "רישוי זמין".
לוחות זמנים לקבלת היתר בנייה
טרם קליטת הבקשה תתבצע בדיקה שהבקשה כוללת את כל המסמכים והאישורים שנדרשו במידע להיתר. רק לאחר בדיקת תנאי הסף תקלט הבקשה להיתר הליך זה לוקח כעשרה ימי עסקים.
בשלב הבא נערכת בדיקה האם הבקשה שהוגשה מאושרת מבחינה תכנונית בטרם קבלת החלטת הועדה בעניינה.
כמה זמן עד לקבלת החלטה מהוועדה לתכנון ובניה?
הדבר תלוי בסוג הבקשה, בקשה ללא הקלות כלשהן, מדובר בפרק זמן של עד 45 ימי עבודה מיום קליטת הבקשה.
בקשה עם הקלות (כאשר תכנון הבניין כולל שינויים מתוכנית המתאר המאושר עד 90 ימי עבודה מיום קליטת הבקשה.
לאחר שהועדה החליטה לאשר את הבקשה להיתר, תתקיים בדיקה האם התכנון המוצע עומד בדרישות בטיחות השימוש במבנה.
מהו תוקף החלטת ועדה?
שנתיים מיום קבלת ההחלטה.
בתרחיש בו הכל תקין, תתקבל מהועדה המקומית לתכנון ולבנייה דרישת תשלום (אגרות בנייה, היטלים והשבחות) עם התשלום תוקף ההיתר הינו לשלוש שנים מיום קבלתו.
שלב הביצוע
בקשה מהועדה המקומית לתכנון ובניה לאישור תחילת עבודות – אחרי קבלת ההיתר יש להשלים דרישות.
בשלב זה ניתן להתחיל את הליך הבנייה, כאשר הליך הבנייה יהיה תחת פיקוח של הועדה המקומית לתכנון ולבנייה בנוסף לפיקוח עליון שיבוצע על ידי אנשי המקצוע מטעם מבקש ההיתר (אחראי לביקורת על הביצוע ואחראי המשנה שמונו על פי ההיתר).
קבלת תעודת גמר – אישור שניתן ע"י הועדה המקומית בסיום הבנייה, באם הביצוע תקין לפי היתר הבנייה ובהתאם לדרישות בטיחות השימוש במבנה.