עמית קדם, עו"ד

משרד עורכי דין

Facebook Whatsapp Waze Phone-alt
  • ראשי
  • אודות
    • הצלחות המשרד
    • ממליצים
  • תחום הפלילי
    • תעבורה
      • תקנות התעבורה
      • פקודת התעבורה
      • מאמרים תעבורה
    • תכנון ובנייה
      • ליווי בהליכים בפליליים במסגרת חוק תכנון ובנייה
      • מאמרים בנושא דיני תכנון ובנייה
  • תחום אזרחי מסחרי
    • ייפוי כוח מתמשך
      • שאלות ותשובות בנושא ייפוי כוח מתמשך
      • מה ההבדל בין אפוטרופוס ליפוי כוח מתמשך?
  • צור קשר
תפריט
  • ראשי
  • אודות
    • הצלחות המשרד
    • ממליצים
  • תחום הפלילי
    • תעבורה
      • תקנות התעבורה
      • פקודת התעבורה
      • מאמרים תעבורה
    • תכנון ובנייה
      • ליווי בהליכים בפליליים במסגרת חוק תכנון ובנייה
      • מאמרים בנושא דיני תכנון ובנייה
  • תחום אזרחי מסחרי
    • ייפוי כוח מתמשך
      • שאלות ותשובות בנושא ייפוי כוח מתמשך
      • מה ההבדל בין אפוטרופוס ליפוי כוח מתמשך?
  • צור קשר
ראשי » דיני תכנון ובנייה » אלו הליכים מנהליים ופליליים ננקטים בגין בעבירות תכנון ובנייה?

אלו הליכים מנהליים ופליליים ננקטים בגין בעבירות תכנון ובנייה?

29 בפברואר 2024 06:10 עורך דין עמית קדם
Getting your Trinity Audio player ready...

הליכים מנהליים, צו הריסה מנהלי מכח בסעיפים 226- 233 לחוק התכנון ובנייה

בפתח הדברים נדגיש כי, אין מדובר בהליך פלילי אלא הליך השייך במהותו למשפט המנהלי.                                                                                                                                                    המשפט המנהלי העוסק בעיקרו בסמכותן של הרשויות המנהליות ובהפעלת שיקול הדעת המנהלי בהחלטות ובמעשים המתבצעים על ידן.                                                                                    בנוסף חל על הצו שמונפק מטעם הרשות כללי המנהל התקין, כאשר אופיו של צו זה מטיל על הרשות המקומית חובת זהירות מוגברת הכוללת איסור חמור על הוצאת צווי מנהליים משיקולים "זרים" או שרירותיים וכן הימנעות מהוצאת צווים בהם נפלו פגמים צורניים.

מה הוא צו הריסה מנהלי??

צו הריסה מנהלי הוא צו המונפק על ידי הועדה המקומית לתכנון ובנייה, כאשר ישנו יסוד סביר כי מבוצעות עבודות ללא היתר, צו זה מאפשר הליך מנהלי מהיר להריסת מבנה בזמן קצר לאחר הוצאתו.

מטרת הצו היא, להפעיל סמכות הריסה של בנייה חדשה שנבנית או נבנתה ללא היתר במהירות וביעילות, על מנת למנוע עובדות מוגמרות בשטח.

ניתן לבצע את הצו המנהלי תוך 24 שעות כאשר תוקפו של הצו הינו לפרק זמן של 30 ימים או לחלופין מיום שביהמ"ש דחה את ביטולו בחלטה שיפוטית.

כאשר עסקינן בצו הריסה מנהלי נקודת המוצא היא, כי הצו שניתן על ידי הרשות ניתן כדין, כאשר אם בעל הנכס טוען לסתירת חזקת תקינות המעשה המנהלי עליו הנטל להוכיח זאת.

מהם התנאים להנפקת צו הריסה מנהלי?

סעיף 238א(א) לחוק תכנון ובניה הקובע בזו הלשון כי:

"הוקם בנין חורג, לרבות ללא היתר או בסטייה מהיתר או מתכנית, או הוחל בהקמתו של בנין כאמור, רשאי יושב ראש הועדה המקומית לצוות בכתב שהבניין, או אותו חלק ממנו שהוקם או הוחל בהקמתו ללא היתר או בסטייה מהיתר או מתכנית, ייהרס, יפורק או יסולק, ובלבד שהוגש לו תצהיר חתום ביד מהנדס הועדה המקומית או מהנדס הרשות המקומית או מהנדס אחר או אדריכל, שאחד מהם הסמיכו לכך, המציין כי –

 (1) לפי ידיעתו הוקם הבניין ללא היתר או שהבניין חורג ובמה הוא חורג;

 (2) לפי ידיעתו לא נסתיימה הקמת הבניין או שנסתיימה לא יותר משישים ימים לפני יום הגשת התצהיר;

 (3) ביום הגשת התצהיר, אין הבניין שלגביו מבוקש הצו מאוכלס או שהוא מאוכלס תקופה שאינה עולה על שלושים ימים; לצו כאמור ייקרא צו הריסה מנהלי."

צו ההריסה המנהלי מבוסס בדרך כלל על תצהיר של מהנדס מטעם הרשות המוניציפלית הרלוונטית ובו מוצהר לפי ידיעתו כי הנכס הוקם ללא היתר או בחריגה מהיתר, כמו כן לא נסתיימה הקמת הבניין או שנסתיימה לא יותר משישים ימים טרם הגשת תצהירו.        נוסף על כך בהתאם לסעיף 238א(א)(3) לחוק הקובע כי, ביום הגשת התצהיר "אין הבניין שלגביו מבוקש הצו מאוכלס או שהוא מאוכלס תקופה שאינה עולה על שלושים ימים כאשר עם הוצאת הצו יודבק הצו בנכס יודבק הצו בנכס".

ניתן לתחם את פרק הזמן להליך צו ההריסה המנהלי, לכל המאוחר, תוך תקופה של תשעים ימים מיום שנסתיימה הקמת הבניין או אם הבניין אוכלס, תוך תקופה של שישים ימים מיום אכלוס הבניין.

האם ניתן לבטל צו הריסה מנהלי וכיצד?

ניתן לפעול לביטול צו הריסה המנהלי, עם זאת יש לקחת בחשבון כי ישנם לוחות זמנים מאוד צפופים ויש לפנות במהירות האפשרית וללא דחי עם קבלת צו ההריסה המנהלי לשכור ייצוג משפטי של עו"ד המתמחה בתחום על מנת שזה האחרון יפנה  לבית המשפט לענייניים מקומיים בבקשה לביטול הצו.

לשון החוק קובעת כי, ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לביטול הצו תוך שלושה ימים מיום שנודע למבקש בדבר צו ההריסה בנכס.

נדגיש כי, פנייה לבית המשפט אינה עוצרת את מרוץ הזמנים לקיום צו ההריסה, לפיכך עם הפנייה לביהמ"ש יש להגיש בקשה נוספת שעניינה עיכוב צו ההריסה.

מאלו מקרים ביהמ"ש יורה על ביטול הצו?

קיימים שתי עילות, אשר בגינן יוכל בית המשפט להתערב בצו הריסה מנהלי שהונפק ע"י הרשות.

שתי העילות המצוינות לעיל, נקובות בסעיף 238א (ח) לחוק התכנון והבנייה: "לא יבטל ולא יתלה בית המשפט צו הריסה מנהלי אלא אם הוכח כי הבנייה שבגללה ניתן הצו בוצעה כדין או שבצוע הצו אינו דרוש לשם מניעת עובדה מוגמרת".

ניתן לבטל את צו ההריסה המנהלי במקרה בו הבנייה נשוא הצו כלל אינה טעונה היתר כלומר שלא היה מקום לכתחילה בהוצאת צו ההריסה.

צו הריסה מנהלי, נועד לתת מענה מידי ויעיל לבנייה בלתי חוקית חדשה. לפיכך, אם הסתיימה הבנייה יותר משישים ימים לפני הגשת תצהיר המהנדס, שעל בסיסו ניתן הצו מתייתר הצורך בצו על מנת למנוע עובדה מוגמרת בהתאם לסעיף 238א (א) לחוק תכנון ובנייה.

כיצד ניתן לבטל את צו ההריסה המנהלי?                                                                                                                                                                                                        על מנת להביא לביטולו של הצו יש צורך להוכיח קיומם של שני תנאים:
  1. הבנייה הסתיימה למעלה משישים ימים לאחר הגשת תצהיר המהנדס, שעל בסיסו ניתן הצו.                                                                                                                                        כאשר המבנה אינו מאפשר מגורים. כלומר שחסרים בו חלונות או דלתות לא מדובר בעובדה מוגמרת, לעומת זאת במקרים בהם מדובר בהשלמות זניחות אפשר ויראו את הבנייה כמוגמרת.
  2. המבנה נשוא צו ההריסה מאוכלס תקופה העולה על שלושים ימים ממועד הגשת תצהיר המהנדס.

 

הרובד השני לביטול הצו המנהלי מתבסס על המשפט המנהלי, בהתאם לדין הכללי החל על תקיפת מעשה מנהלי תקיפה שאינה תקיפה ישירה.

נדגיש כי, גם אם לא הוכחו עילות ההתערבות השיפוטית הקבועות בסעיף 238א (ח') לחוק תכנון ובנייה הרי שעדיין רשאי המבקש לטעון טענות לפגמים במעשה המנהלי בהתאם למשפט המנהלי ובכך לסתור את חזקת תקינות המנהל, ובלבד שמדובר בפגמים כה חמורים, עד שהם מביאים, למעשה, לבטלות המעשה המנהלי.

ניתן להעלות טענות ועילות המבוססות על המשפט המנהלי כנגד שיקול הדעת המנהלי שהביא להחלטה להוציא את הצו, אך זאת בהיקף מצומצם ורק אם מדובר בפגמים חמורים אשר עושים את הצו לבטל מעיקרו: "כאשר הטענה היא טענה של חוסר סמכות או כאשר מדובר בפגם חמור שתוצאתו היא בטלות מעיקרו של הצו".

הליכים משפטיים

 

בשונה מצו הריסה מנהלי, צו הריסה שיפוטי ניתן ע"י בית המשפט כאשר זה האחרון הוצא לאחר קיום הליך משפטי בנושא הנדון שהתברר בכותלי בית המשפט לאור הוצאת הצו המנהלי שהוצא ע"י הרשות.

 

 

« הקודם
הבא »
לתיאום פגישה
תחומי התמחות
  • המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
  • מד מהירות הלייזר
  • מצלמות מהירות בשירות מבצעי במשטרת ישראל
  • נהג בלתי מורשה – הנוהג ללא רישיון נהיגה כלל
  • נהג חדש ונתפסת על ביצוע עבירות תנועה? הנה מה שכדאי שתדע
  • נהיגה בזמן שלילת רישיון
  • נהיגה במהירות מופרזת
  • נהיגה בקלות ראש לעומת נהיגה בחוסר זהירות
  • נהיגה בשכרות
  • פסילה מנהלית – איסור שימוש ברכב
  • שיטת הניקוד החדשה
  • שימוש בטלפון בזמן נהיגה – כל האמת
  • תאונות דרכים
  • תאונת פגע וברח – "הפקרה לאחר פגיעה"
  • טלפון קו 03-9393060
  • טלפון נייד 050-6676664
  • מייל amit@kedemadv.co.il
  • סניפים: תל אביב - רח' מנחם בגין 154 בית קרדן
    קרית אונו רח' לוי אשכול 68 (מגדל משרדים B אונו).

כל הזכויות שמורות לעמית קדם- משרד עורכי דין.

הצהרת נגישות

Facebook Whatsapp Waze

Web Programmer-Gali Dub

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס